Orchésographie

Complete title: 
Orchesographie et traicte en forme de dialogue, par lequel toutes personnes peuvent facilement apprendre & practiquer lʹhonneste exercice des dances.
Year (text): 
1588, réimp. 1589 et 1596
Editor: 
Jehan des Preyz
Place: 
Langres
Modern editions: 
Orchesographie, Metode, et teorie en forme de discours et tablature pour apprendre à dancer, battre le Tambour en toute sorte et diversité de batteries, jouë du fiffre et arigot, tirer des armes et escrimer, avec autres honnestes exercices fort convenables à la jeunesse. Reprod. en fac-similé. Genève: Minkoff, 1972.
Edition used: 
Lengres: Jehan des Preyz, 1589

Snippets in source (new content)

Displaying 1 - 15 of 15

Details

Folio: 
001v
Sequence: 
1

[…] les armories De vostre noble famille, ou sont un lion de sable en un chef d’argent, et trois tambours avec un chevron d’or en champ d’azeur […]

Details

Folio: 
001v
Sequence: 
2

[…] il me souvint qu’entre les papiers rejectez et brouillez, que j’ay recueillez aultreffois soubz maistre Thoinot arbeau demeurant à Lengres, mon premier maistre, il y avoit certains discours qui parlent du tambour, que je proposay deslors vous envoyer si tost que je serois de retour audict Lengres. Est advenu que les feuilletant de plus prez, j’ay treuvé qu’ilz parlent principallement des dances, et accessoirement du tambour.

Details

Folio: 
002r
Sequence: 
1

[…] je suis vostre disciple à qui vous aprinstes le compot.

Details

Folio: 
002v
Sequence: 
1

J’ay deffault de la dance pour complaire aux damoiselles, desquelles il me semble que depend toute la reputation d’un jeusne homme à marier.

Details

Folio: 
002v
Sequence: 
2

Vous debver croire qu’une maistresse se gaigne par la disposition et grace qui se voit en une dance, car quant á l’escrime et au jeu de paulme, les dames n’y veuillent assister de craincte d’une espée rompue, ou d’un coup d’estœus.

Details

Folio: 
002v
Sequence: 
3

Les dances sont practiquées pour cognoistre si les amoureux sont sains et dispos de leurs membres, […] elle[s] se treuve[nt] necessaire[s] pour bien ordonner une societé.

Details

Folio: 
003r
Sequence: 
1

Plusieurs ont vituperé les dances, voires mesmes treuvé deshonneste de les regarder comme estant acte muliebre, indigne de la gravité de l’homme.

Details

Folio: 
003r
Sequence: 
2

J’ay leu que Ciceron fit reproche a Gabinius consulaire qu’il avoit dancé. Tiberius chassa de Romme les danceurs. Domitian osta du nombre des senateurs, aulcuns qui avoient dancé. Alphonse roy d’arragon blasmoit les gaulois parce qu’il les voioit delecter aux dances. Le Sainct prophete Moyse se courrouça voyant dancer les enfans d’Israel.

Details

Folio: 
003r
Sequence: 
3

Pour un qui les [les danses] â blasmées, une infinité d’aultres les ont louées et estimées. Le Sainct prophete royal david dança au devant de l’arche de Dieu : Et pour le regard du Sainct prophete Moyse, il ne se courrouça pas de veoir dancer, mais il estoit marry que ce fust a-lentour d’un veau d’or, qui estoit une ydololatrie : Quant a Ciceron il avoit des varices et jambes enflées, et blasmoit ce qu’il n’eust sceu faire, disant qu’il ne voioit guieres dancer ceulx qui estoient á jeun. Appius claudius ayant triumphé, les appreuva.

Details

Folio: 
003r
Sequence: 
4

Les indes saluent le soleil en dançant, Et ceulx qui ont voyagé ez terres neufves rapportent que les sauvages dancent quant ilz aperçoivent le soleil se monstrer sur l’orizon. Socrates apprint a dancer de Aspasia. Les saliens tresnobles prebstres de Mars dançoient en leurs sacrifices. Les choribantes en frigie. Les lacedemoniens et ceux de Crete n’alloient a l’assault contre leurs ennemis sinon en dançant. Vulcan grava sur une targue une dance comme chose tresbelle a veoir. Museus et Orpheus, voulurent que leurs hymnes qu’ilz avoient composées en l’honneur des dieux, fussent chantées avec dances.

Details

Folio: 
003r-003v
Sequence: 
1

En l’eglise primitive la coustume continuée jusques en nostre temps, a esté de chanter les hymnes de nostre eglise en dançant et ballant et y est encor en plusieurs [f3v] lieux observée.

Details

Folio: 
003v
Sequence: 
2

Pollux et Castor, aprindrent les Cariens à dancer. Neoptolemus filz d’Achiles enseigna une dance appellée la pirrichie a ceulx de crete pour s’en aider en la guerre. Epaminundas en usoit fort dextrement, au choq d’une bataille, affin que tous ensemble marchassent contre l’ennemy. Xenophon rapporte que lon fit dances et mascarades pour recepvoir les capitaines de Cirus.

Details

Folio: 
003v
Sequence: 
3

Les roys et princes, commandent dances et mascarades, pour festoier, recepvoir, et faire recueuil joyeux, aux seigneurs estrangiers. Nous practiquons telles rejouissances aux jours de la celebration des nopces, et ez solemnités des festes de nostre Eglise, encor que les reformez abhorrent telles choses mais ilz meriteroient d’y estre traictez de quelque gigot de bouc mis en paste sans lard.

Details

Folio: 
003v
Sequence: 
4

Il me souvient que le poëte mect les danceurs entre les bien heureux, disant en son sixieme des Æneides, Pars pedibus plaudunt choreas et carmina dicunt.

Details

Folio: 
003v
Sequence: 
5

Vous pouviez encor alleguer, que nostre seigneur (en Sainct Mathieu unziesme et Sainct Luc 7) reprochoit aux pharisiens, rebours et mal affectionnez, Nous avons chanté et flutté, et vous n’avez pas dancé. Je vous diray, il vous fault faire comme fit Demetrius lequel ayant blasmé les dances, après qu’il eut veu dancer une mascarade en laquelle on representoit l’adultere de Mars et Venus, confessa qu’il n’y avoit si belle chose au monde. Vous pouvez en peu de temps recouvrer ceste perte consideré mesmement que vous estes musicien, et que la dance est dependant de la musique et modulations d’icelle, qui est un des sept arts liberaux.